Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηW
Για το μάθημα: "Επικοινωνία και Διαδικασία της Μάθησης με τις νέες Τεχνολογίες στο σύγχρονο Σχολείο"
Διδάσκων: κ. Καράκιζα
Φοιτήτρια: Κοτσερίδου Κατερίνα
411/2006163
3ο έτος
6ο εξάμηνο
Ρόδος 2009
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Εισαγωγή περιεχομένων……………………………………
Προκαταρκτικά διδασκαλίας
Α) Οργανωτικά στοιχεία της διδασκαλίας………….
Β) Προϋποθέσεις………………………………………………
Γ) Στόχοι………………………………………………………..
Αφόρμηση……………………………………………………….
Επεξεργασία……………………………………………………
Δραστηριότητα ……………………………………………....
Αξιολόγηση……………………………………………………...
Βιβλιογραφία……………………………………………………
Εισαγωγή των περιεχομένων
•Πήρα το βιβλίο των Θρησκευτικών της Γ’ τάξης και μελέτησα το μάθημα του 6ου κεφαλαίου «Ο καλός Σαμαρείτης» (σελ. 95). Πάνω σ ‘ αυτό το μάθημα θα πραγματοποιήσω μια υποδειγματική διδασκαλία. Η διδασκαλία που θα αναπτύξω παρακάτω λαμβάνει χώρα για το μάθημα της διαθρησκειακής αγωγής του κ. Καραμούζη. Στην διδασκαλία μου θα χρησιμοποιήσω και νέα μέσα, όπως: ηλεκτρονικό υπολογιστή, projector, σλάιντς, και powerpoint.
Προκαταρκτικά διδασκαλίας
Α) Οργανωτικά στοιχεία της διδασκαλίας:
•Ονοματεπώνυμο φοιτήτριας: Κοτσερίδου Κατερίνα
•Α. Μ.: 411/2006163
•Ημερομηνία: 11/ 5/ 2009
•Σχολείο: 8ο πολυπολιτισμικό σχολείο Ρόδου
•Τάξη: Γ’
•Αριθμός μαθητών: 18 ( μαθητές: 8, μαθήτριες:10)
•Μάθημα: Διαθρησκειακή Αγωγή
•Ώρα: 5η
•Θέμα: Ο καλός Σαμαρείτης
•Α. Μ.: 411/2006163
•Ημερομηνία: 11/ 5/ 2009
•Σχολείο: 8ο πολυπολιτισμικό σχολείο Ρόδου
•Τάξη: Γ’
•Αριθμός μαθητών: 18 ( μαθητές: 8, μαθήτριες:10)
•Μάθημα: Διαθρησκειακή Αγωγή
•Ώρα: 5η
•Θέμα: Ο καλός Σαμαρείτης
Β) Προϋποθέσεις:
•Κατάσταση της τάξης: Τα παιδιά της τάξης έχουν πολύ καλές σχέσεις μεταξύ τους και οι δυνατοί μαθητές βοηθούν τους αδύναμους δίνοντας στον δάσκαλο τη σιγουριά πως ότι συζητιέται στην τάξη οι μαθητές το εμπεδώνουν. Επιπλέον δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το μάθημα της Γεωγραφίας και επιδιώκουν την ενεργό συμμετοχή τους κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας του συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου.
Γ) Στόχοι
•Να επισημάνουν τους λόγους για τους οποίους η έμπρακτη αγάπη προς κάθε άνθρωπο που έχει ανάγκη, ομορφαίνει τη ζωή
•Να κατανοήσουν ότι η αγάπη πρέπει να δείχνεται σε όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτως χρώματος, φυλής, εθνικότητας, θρησκεύματος και κοινωνικής ομάδας
•Να αναζητήσουν συγκεκριμένους τρόπους για άμεση- έμπρακτη προσφοράς αγάπης προς τους συνανθρώπους μας
•Να διαπιστώσουν ότι με την αγάπη μπορούμε να ομορφύνουμε τη ζωή μας αλλά και τη ζωή των άλλων
Αφόρμηση
•Τα πέντε πρώτα λεπτά με διδακτικό μέσο το σχολικό βιβλίο και τον projector, εξετάζω ένα με δύο παιδιά πάνω στο προηγούμενο μάθημα και προσπαθώ να προκαλέσω το ενδιαφέρον για το καινούργιο μάθημα (μάθημα 32: ο καλός σαμαρείτης, σελ.95- 96).
•Τα παιδιά ενεργοποιούνται και απαντούν στις ερωτήσεις.
Επεξεργασία
Διδακτική προσέγγιση
1.Προσανατολισμός στους στόχους
Αξιοποιώντας ένα περιστατικό άσχημης συμπεριφοράς μεταξύ δύο μαθητών στη διάρκεια ενός διαλείμματος ή ένα δημοσίευμα ή μια είδηση από τον τύπο ή την τηλεόραση σχετικά με την εγκατάλειψη κάποιου ανθρώπου ή την εκδήλωση αλληλεγγύης από ένα φορέα, μας δίνεται η ευκαιρία για ανταλλαγή απόψεων, ανάπτυξη επιχειρηματολογίας με βάση τη προσωπική οπτική του καθενός. Κατευθύνοντας την κουβέντα ως εκπαιδευτικός αλλά παράλληλα ακούγοντας τις απόψεις όλων των μαθητών διατυπώνεται ο κύριος διδακτικός στόχος: «Η έμπρακτη αγάπη προς κάθε άνθρωπο που έχει ανάγκη ανεξαρτήτως χρώματος, φυλής, εθνικότητας, ειδικής κοινωνικής ομάδας, θρησκεύματος, ομορφαίνει τη ζωή.
•2. Παρουσίαση της ενότητας
•Στην συνέχεια τους ενημερώνω ότι θα τους διαβάσω μια παραβολή του Χριστού που μας δίνει το καλύτερο παράδειγμα αγάπης ενός ανθρώπου προς τον συνάνθρωπο ( θυμίζοντας στους μαθητές τι είναι παραβολή, απλή διήγηση- ιστορία από την οποία προκύπτει μια αλήθεια και την οποία εύκολα καταλαβαίνουμε).
•3. Επεξεργασία/ Διερεύνηση
•Αφού κάποιος μαθητής αναδιηγηθεί την ιστορία/ παραβολή, ακολουθεί συζήτηση με επίκεντρο την εκδήλωση της αγάπης και της αλληλεγγύης του ανθρώπου προς τον συνάνθρωπο. Με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού υπολογιστή και του βιντεοπροβολέα προβάλλονται και αξιοποιούνται εικόνες( έργα τέχνης μεγάλων ζωγράφων, όπως του Βαν Γκογκ) που απεικονίζουν σκηνές από την παραβολή του Καλού Σαμαρείτη και που περιλαμβάνονται στο Λογισμικό Θρησκευτικών της Γ’ και Δ’ Δημοτικού. Επίσης μπορώ να εκτυπώσω τις εικόνες σε διαφάνειες και να τις αξιοποιήσω ή αφού εκτυπωθούν να αναρτηθούν στον πίνακα ανακοινώσεων με τη σειρά των γεγονότων της παραβολής ή να δοθούν στους μαθητές.
•4. Αξιοποίηση παραθεμάτων
•Θα μπορούσα να διαβάσω και μερικά κείμενα που αναφέρονται στις ανθρώπινες σχέσεις και στην εκδήλωση αγάπης και αλληλεγγύης, όπως:
•Α) «Κάθε φορά που απαντάς με αγάπη στο μίσος, διαλύεις το μίσος» (Γουάιην Ντυερ).
•Β) «Το γιατρικό για τον άνθρωπο είναι ο άνθρωπος»(Αφρικάνικη παροιμία).
•Γ) «Εγώ όμως σας λέω, είπε ο Κύριος, αγαπάτε τους εχθρούς σας, ευεργετείτε όσους σας μισούν, προσεύχεστε για όσους σας βλάπτουν» (Ματθαίου 5, 44).
•Στη συνέχεια αφού γίνουν τα παιδιά ομάδες θα δοθούν κάποιες ενδεικτικές ερωτήσεις/ προβληματισμοί από έμενα ή από τους ίδιους τους μαθητές, όπως:
•1. Ποιοι μέχρι τώρα θεωρούνταν πλησίον;
•2. Ποιοι κατά τη παραβολή θεωρούνταν πλησίον;
•3. Για ποιους λόγους η έμπρακτη αγάπη προς κάθε άνθρωπο ομορφαίνει τη ζωή;
•4. Μπορεί ο καθένας να γίνει ο «καλός σαμαρείτης»;
Δραστηριότητα- Φύλλο εργασίας
•Ονοματεπώνυμο:………………………..
•Μάθημα………………………………….....
•Ημερομηνία………………………………..
•Γράψτε ένα κείμενο με τίτλο:
•« Πώς θα ήταν ο κόσμος αν όλοι οι άνθρωποι εκδήλωναν έμπρακτα την αγάπη προς τον συνάνθρωπο τους»
Πρόταση βιωματικής- διαθεματικής εργασίας
•Σε περίπτωση που οι μαθητές αυθόρμητα ή με τη κατάλληλη παρώθηση διατυπώσουν προτάσεις για εκδήλωση αλληλεγγύης/ έμπρακτης αγάπης σε κάποια συγκεκριμένη οικογένεια ή σε ίδρυμα ή ενοριακό κέντρο, ο δάσκαλος μπορεί να τις υλοποιήσει εξασφαλίζοντας χρόνο από τη ευέλικτη ζώνη. Η υλοποίηση της πρότασης αποτελεί ένα σχέδιο εργασίας βραχείας διαρκείας.
•Προτεινόμενα σχέδια εργασιάς:
•1. Ο ρόλος και η προσφορά κάποιων ανθρωπιστικών οργανώσεων
•2. Προσωπικότητες με μεγάλο ανθρωπιστικό έργο σε όλο το κόσμο
Αξιολόγηση
•Όσον αφορά το φύλλο εργασίας, αυτό εξετάζεται από τον εκπαιδευτικό ή ακόμα μπορεί και ο μαθητής να αυτοαξιολογηθεί με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού. Σχετικά με τη βιωματική εργασία ο μαθητής αξιολογείται από το βαθμό συμμετοχής του στη μαθησιακή διαδικασία και στη βιωματική εργασία. Ο δάσκαλος μαζί με του ς μαθητές συνδιαμορφώνουν έναν εννοιολογικό χάρτη και ελέγχεται ο βαθμός κατάκτησης των νέων εννοιών. Επίσης οι μαθητές μπορούν να αυτοαξιολογηθούν απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα με τους στόχους που πέτυχαν, τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν, ποια ομάδα πέτυχε καλύτερα το έργο τους κ.α. μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψής που οι ίδιοι είχαν οργανώσει και καταλήγουν σε μια ανακεφαλαίωση και διατυπώνουν μια πρόταση κατακλείδα. Τέλος, ένας εναλλακτικός τρόπος αυτοαξιολόγησης είναι οι μαθητές στην αίθουσα υπολογιστών να εργαστούν στη δραστηριότητα «Παιχνίδια» συμπληρώνοντας το «Σωστό ή Λάθος» με δύο επιπεδα δυσκολίας.
Βιβλιογραφία
•ΓΙΑΓΚΑΖΟΓΛΟΥ, ΣΤ. (2005), Η φυσιογνωμία και ο χαρακτήρας του θρησκευτικού μαθήματος, Σύναξη τ. 94, σελ. 39-52
•ΔΕΛΗΚΩΣΤΑΝΤΗ, Κ. (1995), Τα δικαιώματα του ανθρώπου, εκδ. ΑΦΟΙ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ, Θεσσαλονίκη
•ΔΕΛΗΚΩΣΤΑΝΤΗ, Κ., Σχολική θρησκευτική αγωγή και κριτική θρησκευτικότητα, Σ. Φωτίου( επιμ.) Αγωγή Ελευθερίας, σελ. 63-91
•DEWEY, J., (1990), The school and society and the Child and the Curriculum, Chicago. The university of Chicago Press.
•ΚΟΠΤΣΗ, ΑΛ., (1999), Το μάθημα των θρησκευτικών στο σύγχρονο δημοτικό σχολείο, εκδ. ΓΡΗΓΟΡΗ
•ΚΟΠΤΣΗ, ΑΛ., (2005), Η βιωματική διδασκαλία των θρησκευτικών εννοιών, Θεσσαλονίκη
•ΚΟΡΝΑΡΑΚΗ, ΚΩΝ., (2002), Η διδακτική του φιλοκαλινού ήθους, εκδ. ΑΡΜΟΣ , Αθήνα
•ΚΟΥΛΟΥΜΠΑΡΙΤΣΗ, ΑΛ., Μουρατιά, Ζ., (2004), Σχέδια Εργασίας στην πράξη και στην τάξη: Στόχος- Τρόπος- Αξιολόγηση, εκδ. ΠΑΤΑΚΗΣ, Αθήνα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου